پارک جنگلی طالقانی تهران پارک جنگلی طالقانی پارک طالقانی کجاست پارک طالقانی پارک های تهران پارک طالقانی در پاییز
برتر در ایران تهران تهران

پارک جنگلی طالقانی در شمال تهران

یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
3,942 بازدید بدون دیدگاه

پارک طالقانی یکی از پارک های جنگلی و زیبای تهران است که در نیمه شمالی تهران و در کنار بزرگراه شهید مدرس واقع‌شده است. این پارک در اراضی عباس آباد قرار دارد که همراه پل طبیعت، پارک آب‌وآتش، پارک نوروز، باغ‌موزه دفاع مقدس و … مجموعه زیبای گردشگری را شکل داده‌ است.

معرفی پارک جنگلی طالقانی

پارک طالقانی که به پارک جنگلی عباس‌آباد نیز معروف است، در گذشته به نام‌های پارک جهان کودک و تپه‌های داوودیه شناخته می‌شده است.

این پارک که در ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۳ تهران قرار دارد، عملکرد فرا منطقه‌ای داشته و ۳۱۰ هزار مترمربع مساحت دارد و در اراضی منطقه عباس‌آباد تهران واقع شده است و به علت قرار گرفتن در ارتفاع، دارای چشم اندازی مشرف به شهر تهران می‌باشد.

پارک طالقانی در گذشته زمین کشاورزی بوده و بخشی از آن‌هم متعلق به بانک کشاورزی بوده است. سپس توسط شرکت نوسازی عباس آباد خریداری‌شده و طرح نوسازی آن در سال ۱۳۵۰ به تصویب مجلس رسیده است و توسط مهندس مشاور لوئیس دیویس انگلیسی طراحی شد. طراحی و فضاسازی و آبیاری این پارک با مشاوره یک شرکت مهندسی اسپانیایی از سال ۱۳۵۶ شروع شد و در سال ۱۳۶۰ به پایان رسید.

این پارک در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد و حفظ و نگهداری آن در اواخر همان سال به سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران سپرده شد و از سال ۱۳۶۹ سازمان آن را به شهرداری منطقه ۳ واگذار کرد.

در ابتدای این پارک حوضی با نمای سنگی ساخته شده است که معمولاً بعد از تعطیلات نوروز می‌توان در آن ماهی‌های قرمز کوچکی را یافت که مردم آن‌ها را به دل طبیعت سپرده‌اند.

پارک طالقانی در رابطه با آموزش نگهداری از پارک و طبیعت و فعال بوده است و در این پارک تابلوهایی با مضمون نگهداری از پارک چه برای بزرگسالان و چه برای خردسالان وجود دارد و راه‌های مواظبت از پارک را آموزش می‌دهد.

فضاهای ساخته شده در دهه اخیر

بیشترین تغییرات این پارک در دهه اخیر انجام شده است به طوری که این پارک با احداث پل طبیعت بر روی بزرگراه مدرس به پارک آب‌وآتش متصل شد. همچنین باغ موزه دفاع مقدس در کنار این پارک ساخته شد و بزرگ‌ترین پرچم ایران نیز در این پارک قرار گرفت که ۱۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. طول میله پرچم ۱۵۰ متر و وزن میله آن ۲۵۰ تن است و بر روی آن امکانات تصویربرداری و هواشناسی تعبیه شده است. این پرچم از نظر ارتفاع میله سومین پرچم بلند و از نظر ارتفاع از دریا بلندترین پرچم دنیا است.

امکانات پارک طالقانی

پارک جنگلی طالقانی محیط جذابی برای علاقه‌مندان به پیک‌نیک می‌باشد و آلاچیق‌ها و میز و صندلی‌های متعددی که در جای‌جای این پارک قرار دارد که آسایش دوست داران پیک‌نیک را فراهم آورده است. وجود محل‌های مناسب جهت پارک خودرو برای مراجعه‌کنندگان نیز یکی دیگر از نکات مثبت این پارک است. در ضمن مکان‌هایی جهت پخت کباب در نظر گرفته شده است که دوست داران طبیعت بدون آسیب رساندن به پارک می‌توانند در این مکان‌ها کباب‌های خود را آماده کنند و از آن در کنار طبیعت لذت ببرند.

این پارک به دلیل ویژگی‌های خاص مانند مسیرهای پیاده‌روی شیب‌دار و فضاهای مناسب ورزش، مناسب ورزشکاران است و همه‌روزه به‌خصوص آخر هفته‌ها دوستداران ورزش از این پارک استفاده می‌کنند.

از دیگر امکانات پارک می‌توان به مسجد، ۲ زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی (بسکتبال و پینگ‌پنگ)، بوفه، برکه، بیش از ۳۰ آلاچیق، محل‌های مخصوص طبخ کباب، بوفه و کافی‌شاپ و رستوران در یک مجموعه، تعدادی اندک میز شطرنج و سرویس بهداشتی اشاره کرد که در پارک طالقانی برای عموم مردم تعبیه شده است.

گونه‌های گیاهی پارک طالقانی

طراحی پارک طالقانی آزاد با نظم طبیعی (استفاده از خطوط غیرمنظم و ارگانیک) است و پوشش گیاهی آن شامل کاج، اقاقیا، توت سپیدار، نارون، چنار، گردو، افرا، انجیر، سرو و انواع درختچه‌ها نظیر توری و یاس زرد است. بلوط همیشه‌سبز نیز که یکی از گونه‌های نادر گیاهی است در این پارک حفظ و نگهداری می‌شود. قسمت جنوبی این پارک دارای طرحی حلزونی شکل است و از درختان بلوط ایتالیایی پوشیده شده است.

پیشنهاد

همان‌طور که در بالا اشاره شد، پارک جنگلی طالقانی به همراه پل طبیعت، پارک آب و آتش، پارک نوروز، باغ‌موزه دفاع مقدس و … مجموعه زیبای گردشگری تهران را شکل داده‌اند که علاقه‌مندان بسیاری با به سوی خود جذب می‌کند. پس اگر قصد بازدید از پارک طالقانی را داشتید حتماً به مجموعه‌های مجاور هم سری بزنید و لذت ببرید.

آدرس پارک طالقانی

تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از بزرگراه مدرس

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت
سال 1361
نوع پارک
جنگلی
امکانات
آلاچیق، منقل، سرویس بهداشتی، بوفه و ...
آدرس
میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از بزرگراه مدرس
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها